In aanloop naar ons jubileumweekend (11-12-13 juni) gaan we de komende weken alvast wat herinneringen ophalen over de afgelopen 25 jaar bij vv Rood Zwart Baflo door middel van wat ‘Jubileumspecials’ en ook om iedereen alvast warm te maken voor dit jubileumweekend! 🤠

Als je hoge ogen wilt gooien tijdens de Jubileumquiz op 11 juni (inschrijving volgt later) dan ben je sowieso in het voordeel als je deze jubileumspecials goed doorneemt! 🤓
Vandaag het 2e deel, over het 1e kampioenschap bij de seniorenteams van onze club, namelijk het 2e elftal in het seizoen 2004-2005! ⭐️

Uiteraard hopen wij van harte, dat ook de gehele selectie van destijds, van de partij is tijdens ons jubileumweekend, zodat er weer veel sterke verhalen kunnen worden verteld en misschien ook een nieuwe teamfoto gemaakt kan worden! 📷
Wat was het een prachtig elftal wat er toen bij elkaar was gebracht. De routine met Fré Kok (afgelopen zaterdag nog op RTV Noord, bij Expeditie Grunnen 👀), ‘Tik Tak’ Theo Kruizinga (aanvoerder), klasse backje wat net als zijn oudste zoon ook altijd een 7 speelde: Germ Beerda, Gerrit Groen (later nog voorzitter van onze club geweest) en Edwin ‘Pik’ Werkman, vader van jawel: onze huidige hoofdtrainer! 🎩

Simon ‘dit heb ik nog nooit mitmoakt’ Kalma altijd op doel (en soms de handschoenen snel uit als er weer geknokt moest worden in het veld), vaak aangesticht (😏) door beide zonen van Ties: Jos en Henk Sikkema, of ‘mister BB’: Job vd Velde. Verder aangevuld met nog meer leven in de brouwerij door ‘slagerszoon’ Fokke Jan Bos en buurjongen daarvan Edwin ‘Super’ Wieringa (jongste zoon van latere voorzitter van onze club: Piet). Spitsen (zeg maar gerust goalgetters in die tijd) waren vaak Steven Doornbos en Ben Afman! ⚽️🚀

Verder in dit elftal een zeer goede mandekker in de persoon van Jakob Stavenga, een stylist met een prachtig linkerbeen (maar wilde ook vaak te mooi, en te graag even een panna uitdelen) Dick Niewijk, Ewoud Dijkman (die destijds prachtige (wedstrijd)verslagen schreef in het RZB Clubblad onder het synoniem van ‘Harry van Lunteren’👀), kompaan Arjan Blaauw en last but absoluut not least: Patrick Rutgers. De jarenlange aanvoerder van het 1e elftal (die maar liefst 17 seizoenen in het 1e heeft gespeeld), werd niet alleen kampioen met het 1e in 2018 en 2023, maar ‘Stoetjebakker’ werd dus als heel jong broekie ook al kampioen met het 2e elftal in het seizoen 2004-2005! 💪🏻

Een prachtig elftal was het dus, met recht een ‘dreamteam’, en ook qua leeftijden heel uitgebalanceerd, met een mix van wat oudere krijgers en wat jonge honden, en wat hebben ze destijds een prachtig seizoen gekend met zijn allen! 💯

Uiteindelijk is men kampioen geworden dus op ‘ons’ eiland: Schiermonnikoog, en een week later volgde de laatste (thuis)wedstrijd van het seizoen + rondrit door het dorp.

Na het behaalde kampioenschap is er een prachtig verhaal opgetekend door Jannie Kok en destijds in dorpsblad de Schakel geplaatst. Veel leesplezier hieronder! 👇


Ook is er bewegend beeld, met 2 verschillende versies zelfs, van de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Niekerk (check ook het enorme verschil van ons sportcomplex vergeleken met nu) en de zegetocht op de platte kar door het dorp (rondgereden door slager Jan Bos en Roelf Danhof 👀). 🍿

Check: https://youtu.be/mmoHE0i3DSw?is=u1f5Bz0o7J9gdrPW en https://youtu.be/_AdkhpZQbYI?is=qAG91GEdo-bhTGkf voor beide video’s, gemaakt door Ties Sikkema en Wim Dijkman.
De foto’s zijn deze keer van destijds leider (en sinds 2009 onze 1e Lid van Verdienste van de club) Cor Luxen! Benieuwd naar alle 122 foto’s van deze Jubileumspecial? Check: https://www.flickr.com/gp/200165728@N06/48EfgsEPf7 👈🏼

Tot slot: over deze ‘Jubileumspecials’: het is allemaal leuk en positief bedoeld, en de foto’s worden zorgvuldig uitgezocht. Niemand hoeft zich zorgen te maken dat er vervelende dingen tussen zitten, nadrukkelijke insteek is dat het voor iedereen leuk is. Mocht er toch iets tussen zitten wat je niet leuk vindt, meldt het dan, dan verwijderen we het.
Ook zijn wij heel erg druk bezig om ons RZB Media Archief zo compleet mogelijk (en zo overzichtelijk mogelijk) online beschikbaar te stellen voor iedereen. Met foto’s door de jaren heen, maar ook zoveel mogelijk krantenartikelen etc. Ook nog input? Bericht ons dan! Dan kunnen we kijken of we het al hebben, of nog niet! 🙏

En nogmaals, kom dus ook naar ons JUBILEUMWEEKEND van 11-12 en vooral zaterdag 13 juni 2026, trommel je (oude) (voetbal)vrienden op en kom massaal, dan maken we er een prachtig jubileumweekend / reünie van! Ook niet-leden of alle overige geïnteresseerde (voetbal)liefhebbers zijn natuurlijk van harte welkom! Zegt het voort! Check alle info hier: https://roodzwartbaflo.nl/rzb-jubileumweekend-2026-2/ 👈🏼
Forza RZB! 🔴⚫️
